torsdag 5. juni 2014

Fliser og bruktfunn




Da er flisene vi skal ha på badet ankommet! Vi valgte modellen "Tidemand" fra Ulfven i størrelsene 15x15 cm og 20x20 cm. På bildet over ser du den minste størrelsen. Den skal brukes på badet, men til hva skal skal du få vite senere ;-) 




 

 Litt vanskelig å vise den riktige fargen her, men de er ikke fullt så blå som det kan se ut på noen av bildene.





De største flisene som skal legges på badegulvet. Åttebladrosen er et tradisjonsrikt motiv som jeg synes passer veldig godt i et hus som Lunden. Denne type fliser ble ofte brukt i bygårder mellom 1870 og 1920.

Kilde: Lev Landlig  nr.1/2014










På baderomsveggene blir det malt panel i en hvitfarge som passer til det lyseste feltet i flisene.






Som vanlig måtte jeg svinge innom den lokale gjenbruksbutikken da jeg var på de kanter og jeg spottet raskt den lille blomsterpotten fra Figgjo Flint. Det lille nagget i kanten er nesten ikke synlig, 
og prisen var upåklagelig; 20 kr :-)




 

I Lunden har vi varevindu og dermed blir blomsterbrettet ganske smalt - derfor er det perfekt med små blomsterpotter som denne.



 

Gamle treredskaper er veldig koselig å ha på pynt på kjøkkenet. Denne lille smørskjeen hadde både sjarm og patina - 
og kostet bare 15 kr.



 

 På Wikipedia kan en lese at
 Smørskje er et redskap til å bearbeide, pakke og glatte smør med, til å ta opp smør med, til å dekorere smør med eller til å trille smørkuler med. Smørskjeer er laget av tre. De har et ovalt skjeformet blad, ofte med rifler langs den ene siden, eller ha et flatt rektangulært blad med riflet overside eller rifler i tverrenden. 


Kanskje et tips til midsommerfesten; et fat med dekorative smørkuler på bordet? Du ville nok fått mange 
imponerte gjester rundt bordet da,
 vil jeg tro ;-)




Ha en fin torsdagskveld!



2 kommentarer:

Unknown sa...

Disse flisene er kjempefine. Kunne godt tenkt meg slike sjøl.
I gamlehuset har jeg hatt lyst til å flislegge yttergangen med slike.
Kanskje det blir det en gang...
Kommer ihvertfall til å bli ett lekkert bad hos deg.
Fine ting fra bruktbutikken også.
Klem fra Marit

KKvinneblogger sa...

Veldig fine fliser! Dette blir nok et praktfullt bad :)
Blomsterpotten gav meg nostalgiske følelser, er sikker på at min mor hadde en sånn en gang, men hvor er den nå?
Mor hadde også en smørskje og laget alltid fine smørasjetter når vi hadde gjester. Det er ikke ofte å se lenger.
Ønsker deg en god pinsehelg!

Legg inn en kommentar