søndag 16. mars 2014

Vårgrønn inspirasjon

 
 
 
Våren har gjort sitt inntog her hos oss,
 og jeg ble inspirert til å lage
noen vårgrønne elementer til kjøkkenet i Lunden
 
 
 
 
     
 
Disse gryteklutene er heklet i "vaffelmønster";
 dvs. staver og opphøyde staver.
 
 
 
 

Med heklenål nr. 3,5-4 og garnet Sandnes duett,
som er en blanding av bomull og merinoull,
går det veldig fort å hekle disse gryteklutene.
 
 


 
 Når du hekler opphøyde staver
stikker en heklenålen inn i
staven fra forrige omgang.

 
 
 
 

 
 

 

Hvite perleblomster og tulipaner
er med på å gi vårfølelse også.
 
 

 
 
Ønsker deg en vårlig og fin uke :-)
 
 
 

10 kommentarer:

Unknown sa...

Herlige vårfriske bilder fra deg.
Så gøy at du lærte bort opphøyde staver. Jeg kan å hekle hvis jeg vil
og akkurat grytekluter er kjekt å ha. Nå kan jeg til og med lage de
med vaffelmønster, skikkelig kult.
Klem fra Marit

tronderlivetmitt sa...

Jeg har faktisk fått med meg at grønn er "in" i år..og vi vurderer til og med grønt kjøkken.. Når det er i de rette nyansene, så er det jo en nydelig farge. Sånne grytelapper har jeg også laget engang. Tror faktisk vi lærte å hekle det på skolen.

Unknown sa...

Hei! Har et spørsmål som er helt på siden av grønne heklekluter (veldig fine!) men håper du har mulighet til å svare: Vi pusser opp et hus på et småbruk som er omtrent fra samme tid som deres. Stilen ligner veldig. Det jeg lurer på er innenfor et litt kjedelig tema, men høyst nødvendig: har dere isolert skråtakene oppe (eller taket i det hele tatt) og i så fall hvordan?... Vi ønsker å isere, men også bevare det originale panelet inne. av en helt annen kvalitet enn det som er å få kjøpt i dag! Takk for mye fin inforamsjon ellers! Ha gode vårdager! Beste hilsen, Hilde N. M.

Huset i Lunden sa...

Hei Hilde! Tusen takk, så hyggelig at du har funnet noe nyttig på bloggen i oppussingsprosessen deres! Vi har ikke isolert enda, men tanken er å lage kott innenfor kneveggene og isolere disse og så langt oppover taket vi kommer. Da bevarer vi panelen, og lager bare en liten dør inn til kottet. Gull verdt å kunne bevare panelet, særlig om de er håndhøvlede - det gir en egen finish som ikke kan gjenskapes med ny panel :-) Deretter isolerer vi loftet og taket ned mot kneveggen. Vi tenker å bruke Glava og papp, men hvis det er vanskelig å komme til hos dere finnes det jo isolasjon som kan sprøytes inn. Håper dette var til litt hjelp :-) Lykke til videre med oppussingen!

Mona

Maria - Min oldemors hus sa...

Jeg synes det mønsteret der er så fint. (",) Har hekla tilsvarende, men i bomullsgarn. Kjekt er det også, det blir liksom litt tykkere enn om man bare hadde hekla vanlige staver, og det er jo kjekt dersom de også skal brukes. (",)

Caroline sa...

For en nydelig farge på gryteklutene,å flott mønster!
Det frisker godt opp med litt farger på denne tiden,å pasteller er så fint:)
Herlig å friske opp med litt blomster,perleblomster og tulipaner er et must her i huset og på denne tiden:)
Ha en finfin dag!
Klem Caroline

Caroline sa...

For en nydelig farge på gryteklutene,å flott mønster!
Det frisker godt opp med litt farger på denne tiden,å pasteller er så fint:)
Herlig å friske opp med litt blomster,perleblomster og tulipaner er et must her i huset og på denne tiden:)
Ha en finfin dag!
Klem Caroline

Tante Titti sa...

Nydelig grønnfarge, og så lekre grytekluter!!
Ønsker deg en flott vårlig helg!
Titti-klem

Husmannsplassen i Hidlesundet sa...

Så fine bilder du tar! Gryteklutene dine er så koselige! Sukk - den som kunne hekle. Jeg holder på å male noen dører og når jeg ser på fargeprøven ser den veldig lik fargen på klutene dine:-) Nydelig farge og det er så kjekt!
Tusen tusen takk for så gode ord og ikke minst for stemmen!! Jeg ble så glad!
Ha fortsatt god søndag.
Klem fra Hjørdis

Unknown sa...

Så flotte bilder med herlig vårfølelse.
Fine grytekluter. Skulle ønske jeg kunne hekle.

Ha en fin dag!!

Legg inn en kommentar