lørdag 26. oktober 2013

Linoljemaling

 
 
 

I forrige innlegg viste jeg noen aktuelle fliser som
vi skal ha på kjøkken og bad i Lunden.
Jeg skrev også om at vi vil forsøke
å male med linoljemaling når vi skal til på
neste maleprosjekt.






Selv om hovedfokuset nå blir på bad og kjøkken, må en ha litt
maleprosjekter på gang samtidig for å utnytte tiden.
Malingen er til det andre soverommet, og
vi har valgt fargen "Skog 1", en helt lys grønnfarge som
jeg tror blir fin på et soverom. Til taket valgte vi
"Benhvit" som tilsvarer "Eggehvit" hos andre typer maling.





Boksene er så dekorative og lekre i fargen at det er nesten
grunn nok til å kjøpe dem ;-)
Den fine kosten på veggen kjøpte vi også hos
 Fagerheim og Solberg på Staubø. 
 
 




Linoljesparkel er også et nytt bekjentskap for
oss, og det skal vi bruke 
for å tette sprekkene mellom gulvbordene på loftstua.






Til linoljemaling bør en bruke koster med naturbust
for å få dratt ut malingen ordentlig.
De er litt dyre i innkjøp,
men behandler en de på riktig måte, har du kostene lenge.
Lurer du på å forsøke å male med linoljemaling kan du
lese mer om fordelene ved denne malingstypen her.
 
Gleder meg til å se hvordan fargen blir og ikke minst om
det er stor forskjell på å male med linoljemaling.
En ting jeg ser på som en stor fordel er iallefall
å slippe malingslukten og å bli lettere svimmel om
en ikke får luftet godt nok mens en maler.
Og det er det jo ikke så lett å få til
på denne årstiden ;-)
 
 
Håper du får en riktig god helg :-)
 
 
 
 
 
 
 
 
 


7 kommentarer:

Unknown sa...

Jeg er veldig spent på hvordan det blir. Linoljemaling virker spennende.
Håper virkelig du kommer med bilder av resultatet.

Ha en finfin helg.
Klem

Mor Inger`s hus sa...

Jeg husker så godt de gulnede linjoljemalte kjøkkenveggene hos besteforeldrene mine. Og i huset mitt har jeg igjen en dørkarm med gammel gultnet linoljemaling, og jeg har ikke tenkt å male over :)

Ny linjoljemaling er sikkert en helt annen kvalitet - blir spennende å høre om maleprosjektet ditt.

Lykke til :)

Gamlestogo sa...

Hei hei!
Dette virker spennende, og jeg gleder meg til å se resultatene!! Blir garantert nydelig!
Vakre fliser i forrige innlegg!! Og nydelig det første bildet med koppen og lyngen på bordet med fin utsikt fra vinduet.

Ha en fin søndag :-)

Ingrid :-)

Gamlestogo sa...

Hei igjen :-)
Kan jeg spørre om hva fargen bak på veggen heter? Kanskje den er hvit, men her jeg sitter ser den litt beige aktig ut..? Fint er det i alle fall!
Er på jakt etter akkurat den rette beige fargen til ett rom her i Gamlestogo, men lett skal det vist ikke være! Farger kan være så vanskelig! Også forandrer de seg så etter lyset og rommet..

Ingrid :-)

Maria - Min oldemors hus sa...

Jeg har testa ut Jotuns linoljemaling på utvendige vegger, og var veldig fornøyd med det. Tørketida er mye lengre enn med annen maling, men til gjengjeld lukter det veldig godt. Dette er mer "hard core" linoljemaling, spent på å høre hva dere erfarer underveis. (",)

Kirsi sa...

Spennende med maling! Jeg har brukt linoljemaling i flere år nå, både utvendig og innvendig. Har blandet farger selv, ved å blande i kunstnerfarger på tube. Er kjempefornøyd med linoljemalinga! Det dekker utrolig bra og er behagelig å jobbe med. Har investert i linsåpe til reingjøringa av pensler, det anbefales!
Vi har et hus fra 1890 som fritidsbolig, der er det brukt mye linoljemaling fra gammelt av, utrolig mye fine fargenyanser. Liker også måten det slites på. Lykke til!

Prinsesse Vilikke sa...

Veldig veldig spennende med linoljemaling. Jeg skulle gjerne ha brukt bare det i huset selv....

Ha en fin kveld!
Klem fra Karen

Legg inn en kommentar