lørdag 6. april 2013

 
 
 

Denne helgen er det antikk-og samlermesse her, og siden det er lenge siden sist vi besøkte denne messen tok vi turen for å kikke.
Selvsagt fant vi et par ting til Lunden der ;-)
Kurver kan en ikke få for mange av, og denne fine sponkurven med lokk tenkte jeg skulle få stå i gangen med tøfler og ullsokker både til husets beboere og til gjester.





Enkle, men fine beslag...

 
 


...og et flott håndtak på lokket.
 
 



Veldig greit med en "tøffel-kurv" i gangen i
et gammelt og litt gulvkaldt hus.





 
En annen ting vi har sett for oss i gangen
er en slik kulelampe i funkisstil,
 og vi var veldig fornøyde da vi fant denne på messen!
 

 


Denne type lamper ble ofte brukt på institusjoner, bedehus og lignende fra ca. 1930- tallet og fremover, slik som her på Hovde husmorskole på Ørland.
Lampene ble produsert av Høvik Lys.
 
(Foto er lånt hos Adresseavisen)





I dag kan man kjøpe kopier av lampen i forskjellige prisklasser, f.eks. hos Molo A.S
 
Hos oss skal lampen henge i trappeoppgangen til loftstua og sørge for at ingen snubler fordi de ikke ser trappetrinnene iallefall ;-)
 
 
 
 

6 kommentarer:

Blått til lyst sa...

Fin kurv, og flott lampe.
Vi har en slik i gangen. Den har fulgt huset "så lenge noen kan huske" og hang på kjøkkenet før vi flyttet den ut i gangen.
Jeg forbinder denne typen lamper med skolebygg. Jeg begynte på en gammel, stor skole i 1967, og det var slike lamper over hele bygget.
Liker dem!
Gratulerer med kjøpet - Liv

Tone/Skrinet Antik og Kuriosa sa...

Så skjønn kurv - akkurat passe til oppgaven du har gitt den :-) Og lampa er jo kjempeflott - og den er laget i min hjemby vil jeg tro...
Gratulerer med flotte funn og ha en fortsatt fin-fin helg!

Klem Tone

Mira sa...

Flott kurv, tøfler er gode å ha på lur det er sikkert.

Me har sånn lampe i trappeoppgangen,med sparepære i for det er et ork å skifte lyspære der.

Har også i kasse på loftet, tatt ned fra et soverom, var lei av å stange i den. ikkje eg da men,eg syns den var fæl, men er omvendt nå, blir påvirka vet du.

Husker disse lampene fra barneskulen, ute under tak, heter det verandaen ? Der trakk me inn i regnvær, og ballek tok knekken på lampene, da blei det spetakkel og brev med hjem. Heldigvis var det ikkje meg.

Ha ein fin søndag. Klem,

Husmannsplassen i Hidlesundet sa...

Åhh så kjekke funn! Kurven er koselig! Og lampen er så fin! Herlig gammelt foto du har funnet. Kos deg med nyervervelsene:-)
Klem fra Hjørdis

Sommerhuset i bakken sa...

For en herlig kurv! Den var kjempefin! Utrolig dekorativ - og den passer jo perfekt til sokker og tøfler ;-)

Kul lampe også ;-)

Ha en super søndag!

NydeligFlott - Julie sa...

Wow, for en kul lampe!
Og så artig å finne et bilde fra gamledager hvor de hadde like!
Sånt leker jeg!!!
Tøffelkurven var også kjempe koselig!
Ønsker deg en NydeligFlott søndag!
Klem fra julie :-)

Legg inn en kommentar