tirsdag 16. november 2010

Vedkomfyren

Den fine vedkomfyren som står på kjøkkenet i huset har jeg såvidt vist bilde av før, men jeg synes den fortjener et eget innlegg.

I boken "Gamle trehus" står det at de vedfyrte jernkomfyrene ble tatt i bruk omkring 1850, og det ble da slutt på å lage gruer i nye hus. De nye komfyrene kunne brukes til å koke, steke og bake og på siden ble det ofte koblet til en beholder hvor en kunne tappe varmt vann.



Det var vanlig å beslå veggen bak komfyren med sinkplater, og i finere hus ble det brukt glasserte fliser. Under ovnen var det vanlig med en jernblikkplate, eller keramiske fliser i sjakkbrettmønster for de som hadde midler til det.


Jeg er ikke sikker på hvor gammel denne ovnen kan være, men på sidene til Digitalt Museum står det at de ble produsert fra 1880-1920.
På kokeplaten er en pilskive hvor en kan regulere om en skal steke eller koke. De to små dørene er til henholdsvis ved og aske. Det følger med en vanlig stekeplate og en dyp langpanne som begge er ganske rustne. Jeg har spurt en del steder om hvordan jeg skal behandle disse sånn at de igjen kan brukes til mat, men har ikke fått noe svar.
Hvis det er noen som kan noe om dette, hadde jeg vært takknemlig for tips.

Jeg synes denne reklamen er så herlig; tenk at jeg er eier av en Jøtul emaljekomfyr som gjør livet lysere og lettere for meg ;o)

3 kommentarer:

Mattisheimen sa...

Nydelig ovn! så heldig du er at den har blitt holdt i stand!

På Mattisheimen var det og en slik en gang ... Men den har blitt kastet ut for mange år siden, og står nå nedrustet i et bjørnehi nedenfor huset :(
Men jeg har en plan med den. Den kommer nok ikke inn igjen, men ute skal jeg få nytte av den (håper jeg...).
(Merker forresten at jeg har fryktelig mange planer for tiden, og liten tid å gjennomføre de på ...)

Ha en fin kveld!

Renate :)

Unknown sa...

Så koselig det blir, Mona! Moro at dere tar vare på alt det gamle, og får laget kopier der det er umulig å bruke det opprinnelige. :-) Lurer på hvor du har kjøpt den titteskaprammen...? Sånne kunne virkelig jeg også trenge. :-)

Tone/Skrinet Antik og Kuriosa sa...

Hei Mona! Min mor har vært inne på din blogg og forsøkt å tipse om rustbehandling av stekeplate og langpanne men fikk det ikke til :-) Derfor legger jeg inn tipset istedet: Ta en korkbit, dypp den i matolje og gni skikkelig på rusten. Eller du kan bruke rustløser som fåes kjøpt i fargehandelen. Da tror jeg det er smart å vaske de skikkelig igjen etter behandling og så gni de inn igjen med matolje :-)
Lykke til - håper tipset fungerer!

Klem Tone

Legg inn en kommentar